„На изток от Рая / 4. Пред вратата на Рая“ п-р Димитър Лучев 12.02.2017

Един съществен момент в пътя на завръщането на човека откриваме в инструкциите дадени на Мойсей да направи молитвени олтар в Святото място, на който първосвещеника всеки ден да кади с тамян. Д. Лучев ни въвежда в същността на значенито на това кадене в Старозаветната религия. На първо място каденето на тамяна е свързано със самата молитва като олицетворява въздигането на молитвите на църквата, които преминават през Христос, Който в ролята Си на Първосвещеник (Ходатай) ги поднася пред Бога Отца. Второ, каденето се извършва непосредствено пред завесата, одтеляща Святото място от Светая Светих, в която обитава Бог. Тоест каденото се извършва пред “лицето Бога”. В лицето на Арон и неговите синове, Адам стои пред „портите на Рая“, докато херувимите извезани върху завесата му напомнят, че той няма право да премине отвъд тях. Еврейската религия, по твърденията на п-р Лучев, може само да ни доведе до „портите на Рая“, но не може да ни завърне в него. На трето място, тамяна въплъщава Божественото присъствие, явяващо се в облак. В този смисъл, облакът образуван от каденето на тамяна в Светилището на Бога има двуяко значение: за Бог, тамяна изразява нашата молитва, но за човека, който принася молитвата си с тамян, кадилния облак изразява Божиественото присъствие, в което е обгърнат молещият се.

КАТЕГОРИЯ:Проповед ЕТИКЕТИ:

Advertisement

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Comment

 

You must be logged in to post a comment.